Digitale media en benadering doelgroep

De tijd dat een televisiezender enkel tv maakt en een krant enkel op papier bestond is definitief voorbij, ook commerciële uitingsvormen als billboards zullen vooruit moeten kijken, naar hoe zij hun product interactiever kunnen maken. Niet dezelfde uiting op een elektronisch billboard plaatsen of een krant  één-op-één als applicatie aanbieden, maar komen met nieuwe verrassende interactieve en visueel aantrekkelijke uitingen en applicaties.

Digitale media ofterwijl nieuwe media heeft dus veranderingen met zich meegebracht. Doelgroep van bepaalde bedrijven maken tegenwoordig gebruik van deze nieuwe media. Om je doelgroep te behouden, zou je je als bedrijf bezig moeten blijven houden met nieuwe media.

Digitaal vs traditionele media
-Laagdrempelig
Crowd sourcing (gebruikt om een recente ontwikkeling aan te duiden, waarin organisaties (overheid, bedrijven, instituten) of personen gebruikmaken van een grote groep niet vooraf gespecificeerde individuen (professionals, vrijwilligers, geïnteresseerden) voor consultancy, innovatie, beleidsvorming en onderzoek).
User generated content  (UGC) (door gebruikers gegeneerde inhoud/ inhoudelijke bijdrage van een professionele of niet-professionele gebruiker aan een online medium).
-Citizen journalism (de normal burger als journalist)
-Content=gratis


Mijn Visie

Eerder bereikte je een hele groep, door bijvoorbeeld een commercial uit te zenden of door de doelgroep te laten luisteren naar een bepaalde radiozender. Tegenwoordig gaat dat heel anders. De consument/mens heeft nu veel zeggenschap en bepaalt echter zelf wat hij/zij kijkt en wanneer hij/zij dat doet. Daarnaast schrijft de mens mee (zie weblogs bijvoorbeeld). Dialoog met de consument/doelgroep is daarom heel belangrijk geworden. Digitale media is namelijk toegankelijker dan traditionele media. Daarom wordt de digitale media door o.a. deze redenen als bedreiging gezien voor de traditionele media.  Het is dus een noodzaak voor bedrijven om goed te luisteren naar hun doelgroep, dan alleen maar informatie te zenden. Wie dus niet snel genoeg om kan schakelen, gaat over de kop. Bedrijven moeten blijven monitoren en daarbij gebruik maken van digitale media.

Traditionele kanalen zijn daarentegen niet helemaal uitgestorven en kunnen nog altijd rekenen op een trouwe groep gebruikers. Er kan echter wel meer mee gedaan worden om de doelgroep vast te houden, nieuwe doelgroepen aan te trekken, te betrekken en te activeren. De totale (crossmediale) inzet van middelen en de integratie tussen middelen is hierbij een volgende stap, waarbij een brug wordt geslagen tussen traditionele media, internet, interactiviteit en deelbaarheid. Niet alleen de mobiele telefoon zien als nieuw advertentiekanaal, maar ook de combinatie maken met traditionele kanalen.

Bron:
-http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_media
http://www.dutchcowgirls.nl/media/4626

Plaats een reactie