Stelling:”Usability verbetering is intensief en (te) duur, alleen geschikt voor grote bedrijven en instellingen”.

Usability ook wel gebruiksvriendelijkheid genoemd. De term waarmee de gebruiksvriendelijkheid van een website, software of product wordt aangeven. In dit artikel gaat het om een website. Een website online hebben staan met interessante informatie is niet hetzelfde, als een website online hebben staan waar je bezoekers daadwerkelijk op een prettige manier de informatie kunnen vinden.  Iets is gebruiksvriendelijk wanneer een beoogde eindgebruiker van een website, het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken.
-Efficiëntie: de inspanning die een gebruiker moet verrichten om een bepaalde handeling uit te voeren.
-Effectiviteit: de mate waarin de gebruiker in staat is om zijn doelen op de website te bereiken.
-Tevredenheid: de mate waarin de gebruiker de website als prettig ervaart en geen probleem ondervindt met het uitvoeren van zijn taken.

Stelling:  ‘Usability verbetering is intensief en (te) duur, alleen geschikt voor grote bedrijven en instellingen’.
Ik ben het voor 50% eens met deze stelling.

Als je een goede test wil uitvoeren, is het intensief en niet kosteloos. Maar waar ik niet mee eens ben is, dat het alleen geschikt is voor grote bedrijven/instellingen. Een groot bedrijf heeft het budget er misschien wel voor, maar een klein bedrijf kan net zo goed veel winst maken en uitbesteden aan een Usability test. Usability test hoort elk half jaar gehouden te worden,  twee keer per jaar dus. Een klein of groot bedrijf kan hier heus wel een budget voor vrij maken vind ik, zo niet zijn er goedkopere alternatieven om zo’n test uit te voeren. Maar de grote vraag bij goedkopere alternatieven is: Geven de outputs van de goedkopere alternatieven de juiste uitkomsten voor verdere succes?

Een Usability test is een Expert onderzoek. De organisaties, die een Usability test willen uitvoeren zijn bang.  Zij vinden zo’n onderzoek duur en ingewikkeld. (Dit en meer meldde Ruben Timmerman in zijn artikel). Ik ben het met Ruben Timmerman eens, dat Usability ook in kleine stappen getest kan worden en het hoeft helemaal niet veel te kosten, maar of het de juiste gegevens oplevert voor verdere succes van de site weet ik zo ook niet.

Usability hoeft dus niet duur en eng. Hieronder de goedkopere alternatieven voor een Usability test.
1. Kies een persona en loop een scenario door
Een persona is een omschrijving van één persoon uit je doelgroep. Beeld je zo iemand in en bedenk een scenario voor die persoon:  bijvoorbeeld moeder van een gezin die een bungalow wil boeken voor de kerst.
2. De post-it notes en de muur (Card posting)
Zet de onderwerpen van je website op een aantal post-it notes of kleine kaartjes, maximaal dertig. Vervolgens ga je met een paar gebruikers of interne stakeholders de boel ordenen. Je plakt de post-it notes op de muur en vraagt je gebruikers welke onderdelen bij elkaar horen. Uiteindelijk krijg je zo groepjes van content, die vaak niet overeenkomen met de navigatiestructuur van je website.
Tijdens een card sortsessie hoor je vaak ook de verwachtingen van gebruikers.
3. Gebruik je slecht scorende landingspagina’s en/of zoekwoorden
Zoek in je web analytics-pakket de top-10 landingspagina’s op. Of de top 10-zoekwoorden waarmee mensen op de website komen. En zoek daarbij de bounce rate (het weigeringspercentage) Wat je dan kunt zien, is hoe goed de website aansluit bij de verwachting van de bezoeker. (Zoek de pagina of het zoekwoord met de hoogste bounce rate en volg dezelfde route van de bezoekers. Kijk waarom ze zouden kunnen afhaken: is het duidelijk wat we doen en waarin we ons onderscheiden?  Is het duidelijk waar de bezoeker zou moeten klikken? Er zijn altijd pagina’s met een bounce rate van meer dan 50% en er zijn altijd simpele manieren om daar 40% van te maken).
4. De moeder- of schoonmakertest
Laat iemand die niet al te veel van de website weet een bepaalde taak op de website uitvoeren. Of laat iemand 1 minuut naar de homepage kijken en uitleggen wat de bedoeling is van de website. Ga er zelf naast zitten met pen en papier en schrijf op waar de testpersoon moeite mee heeft.

Bronnen:
M! Facts Jaarboek 2010
Gastcollege Usability & Design
Http://www.usarchy.com/2008/02/usability-mythe-3/

Plaats een reactie